Niet langer ondersteunde browser:
Het ziet ernaar uit dat wij uw browser niet meer ondersteunen. Hierdoor kunnen sommige features niet werken.

Elektrische auto als thuisbatterij: goed idee?

Dat je een elektrische auto kan opladen met zonne-energie wist je al. Zo maximaliseer je het zelfverbruik van je groene stroom en spaar je veel geld uit dankzij gratis autoritten. Maar wist je dat je ook je elektrische auto als thuisbatterij kan gebruiken? Zo heb je geen aparte batterij meer nodig. Maar is zo’n auto-accu een waardig alternatief? En wat met het kostenplaatje? Je leest er hier meer over!

Ga snel naar:
Wat zijn de voor- en nadelen?
Auto als thuisbatterij: hoe werkt dat?
Elektrische auto als thuisbatterij: prijzen
Echte thuisbatterij of auto als accu?
Ontvang offertes voor een thuisbatterij

 

 

Kan ik mijn elektrische auto gebruiken als thuisbatterij?

Ja, dat is wel degelijk mogelijk. Zo kan je dan de groene stroom in je auto-accu terugleveren aan het net of aan de elektrische apparaten in je woning. Kortom, je hebt geen extra batterij nodig om je zonnestroom op te slaan. Al moet daar nog een kanttekening bij. Om je auto als thuisbatterij te gebruiken, heb je namelijk het volgende nodig:

  • Bidirectioneel laadpunt: dankzij deze technologie heb je geen aparte thuisbatterij nodig, maar wel een bidirectioneel laadpunt. Zo’n laadpaal kan je wagen zowel laden als ontladen. Bij dat laatste zet de ingebouwde omvormer de gelijkstroom van je auto-accu dan om naar bruikbare wisselstroom voor je verlichting en apparaten.
  • Geschikte elektrische auto: naast een laadpunt heb je natuurlijk ook een elektrische auto nodig die bidirectioneel laden mogelijk maakt. Voorlopig is dat aanbod nog beperkt. Steeds meer automerken maken zich echter klaar om zulke modellen op de markt te brengen.
  • Voldoende zonnepanelen: denk je eraan om in de toekomst je auto als thuisaccu te gebruiken? Dan loont het de moeite om je zonnepanelen-installatie uit te breiden. Zo heb je voldoende groene stroom voor je autoritten en het stroomverbruik in je woning zelf.
  • Elektrische installatie op maat: heb of koop je een auto met een laadvermogen van 11 à 22 kW? Dan heb je een elektrische installatie met een 3-fase aansluiting nodig. Als dat nog niet het geval is, moet je je elektriciteit laten verzwaren door Fluvius.

LET OP: een auto als thuisbatterij is op dit moment dus eerder (nabije) toekomstmuziek. Wil je vandaag je zonnestroom al efficiënt opslaan om je zonnepanelen rendabeler te maken? Laat dan een thuisbatterij installeren door een erkende installateur. Ontvang gratis advies en prijzen op maat!

elektrische auto als thuisbatterij

 

Wat zijn de voor- en nadelen?

Ook al is de drempel op dit moment nog hoog, er zit wel degelijk muziek in de technologie van bidirectioneel laden met je elektrische wagen. Wat zijn nu de concrete voordelen van een auto-accu als thuisbatterij? En wat met de huidige minpunten? Een kort overzicht:

 

  • Geen aparte thuisbatterij nodig: gebruik je je wagen als thuisaccu? Dan moet je natuurlijk geen aparte batterij meer laten installeren om je groene stroom op te slaan en ’s avonds te gebruiken. Met een bidirectionele elektrische wagen krijg je er een gratis thuisbatterij bij.
  • Grotere capaciteit van auto-accu: een autobatterij heeft een veel grotere capaciteit dan een gewone thuisbatterij. Als je een gemiddeld dagelijks stroomverbruik van 10 kWh hebt, is er dus nog meer dan genoeg groene elektriciteit over voor je autorit de volgende dag.
  • Altijd de meest voordelige keuze: met een slimme bidirectionele laadpaal en wagen maak je altijd de financieel meest voordelige keuze: de stroom in je auto-accu gebruiken voor je woning, weer op het net zetten of oprijden met je auto. Zo bespaar je maximaal op je energierekening.
  • Onafhankelijker van het elektriciteitsnet: met je auto als thuisaccu moet je veel minder elektriciteit van het net halen. Zo hang je minder af van de schommelende stroomprijzen. Bovendien heb je ook een back-up bij een eventuele stroompanne. Je komt dus nooit zonder elektriciteit te zitten.

 

  • Nog beperkt aanbod op dit moment: de technologie van ‘vehicle-to-grid’ en ‘vehicle-to-home’ is veelbelovend, maar tegelijk ook nog in volle ontwikkeling. Daardoor is het aanbod aan geschikte wagens op dit moment beperkt. Wil je dus investeren in batterij-opslag voor je groene stroom? Dan is een reguliere thuisbatterij nu nog altijd de beste keuze.
  • Meerdere investeringen nodig: wil je je elektrische auto als thuisbatterij gebruiken? Dan moet je inderdaad geen aparte accu kopen. Dat klinkt financieel echter interessanter dan het in werkelijkheid is. Je hebt namelijk een bidirectioneel laadpunt nodig, een geschikte auto, een eventuele verzwaring van je elektrische installatie, … Al deze kosten kunnen hoog oplopen.
  • Invloed op de autobatterij: met je auto als batterij gebruik je je auto-accu natuurlijk veel intensiever. Het is op dit moment nog niet duidelijk welk effect al dat op- en ontladen heeft op die autobatterij. Verder onderzoek moet uitwijzen of bidirectioneel laden nefast is voor de levensduur of niet.

 

Auto als thuisbatterij: hoe werkt dat?

De energie in je auto-accu gebruik je in de meeste gevallen uiteraard voor je verplaatsingen. Dankzij de technologie van het bidirectioneel laden kan je deze stroom echter ook terugleveren aan je woning. Zo kan je koken, je wasmachine laten draaien, … met de energie uit je autobatterij. Dat werkt als volgt:

 

  1. Je laadt je auto-accu op met je zonnepanelen

    De energie die je zonnepanelen produceren is gelijkstroom. Ook je wagen heeft zulke gelijkstroom nodig om op te laden. Met die zonnestroom kan je je autobatterij dus onmiddellijk opladen zonder dat er een omvormer aan te pas komt.

  2. Je laadt je auto-accu op met goedkope netstroom

    Schijnt de zon niet meer? Geen probleem, ook ’s nachts kan je je autobatterij opladen met netstroom aan het daltarief. Ook zo spaar je geld uit. Het gaat hier wel om wisselstroom. Daarom moet een ingebouwde bidirectionele omvormer die wisselstroom eerst omzetten naar gelijkstroom voor je auto-accu.

  3. Je gebruikt de stroom uit je auto-accu in je woning

    Wil je ’s avonds en ’s nachts de goedkope energie uit je autobatterij gebruiken in je woning in plaats van duurdere netstroom? Geen probleem, dan zet de ingebouwde omvormer eerst die gelijkstroom weer om in bruikbare wisselstroom.

Nog geen elektrische wagen die bidirectioneel kan laden? Logisch, de meeste modellen ondersteunen deze technologie op dit moment nog niet. Gelukkig kan je ook gewoon een slimme thuisbatterij op maat laten installeren. Ontvang nu vrijblijvend offertes voor een thuisbatterij!

 

Elektrische auto als thuisbatterij: prijzen

Je auto als thuisbatterij gebruiken klinkt financieel aantrekkelijk, maar is het dat ook? Voor een bidirectioneel laadpunt betaal je namelijk een gemiddelde prijs van 5.000 à 6.000 euro (excl. btw, incl. plaatsing). De exacte kosten hangen vooral af van het merk, voorbereidende werken, … Bovendien is de kans groot dat je je elektrische installatie moet verzwaren.

BELANGRIJK: in vele gevallen komt een reguliere thuisbatterij dus goedkoper uit dan de investeringen die je moet doen om je wagen als thuisaccu te gebruiken. Benieuwd naar de prijs voor zo’n thuisbatterij op maat van jouw stroomverbruik? Vergelijk nu vrijblijvend meerdere thuisbatterij-offertes!

 

auto als thuisbatterij

 

Echte thuisbatterij of auto als accu?

Is het nu al het moment om je auto als thuisbatterij te gebruiken? Of kies je toch beter voor een aparte thuisbatterij in combinatie met je zonnepanelen? Beide opties op een rij:

 

OPTIE 1: elektrische auto gebruiken als thuisbatterij

Je Nissan Leaf als thuisbatterij gebruiken? Of je Renault Zoe? Het zijn 2 bekende automodellen die bidirectioneel laden ondersteunen. Als je zo’n wagen hebt, kan die inderdaad als mobiele thuisbatterij fungeren. Ook andere merken ontwikkelen zulke wagens, maar het aanbod blijft beperkt. Bovendien moet je voor de aankoop van zo’n auto en een bidirectionele laadpaal flink in de geldbuidel tasten.

Hou je het liever goedkoper? Laat dan een reguliere thuisbatterij installeren die perfect is afgestemd op je verbruik en je zonnepanelen. Solvari brengt je gratis in contact met erkende installateurs actief in je buurt via onze offerteservice.

 

OPTIE 2: aparte thuisbatterij laten installeren

Heb je geen elektrische wagen die ook stroom kan terugleveren aan je woning? En wil je graag zo weinig mogelijk groene stroom van je zonnepanelen verloren laten gaan? Dan is het op dit moment nog altijd de beste keuze om een slimme thuisbatterij te laten plaatsen. De impact van bidirectioneel laden op autobatterijen is namelijk nog niet duidelijk en met een gewone thuisbatterij kies je voor een technologie die haar meerwaarde al volop heeft bewezen.

 

CONCLUSIE: wat is voor mij de beste keuze?

Heb je al een automodel dat de ‘vehicle-to-home’-technologie ondersteunt? Dan volstaat het om een bidirectionele laadpaal te kopen om je auto als thuisbatterij te gebruiken. Een optie die zeker het overwegen waard is. Beschik je niet over zo’n wagen? Dan is het veiliger en ook budgetvriendelijker om te investeren in een reguliere slimme thuisbatterij.

BELANGRIJK: een erkende thuisbatterij-installateur geeft je uitgebreid advies over het vermogen, het merk, de locatie, … voor jouw batterij. Zo maak je de juiste keuzes en haal je een optimaal rendement. Ontvang gratis advies via het onderstaande offerteformulier:

 

 

Offertes voor een thuisbatterij ontvangen?

Kies voor een erkend installateur en verzeker jezelf van een correcte installatie van de thuisbatterij. Via onderstaand formulier ontvang je vrijblijvend prijsvoorstellen en advies van maximaal 3 vakmannen actief in jouw buurt.

  • Gratis
  • Vrijblijvend
  • Vergelijk & Bespaar
  • Erkende installateurs